© Sammy Hart / DG
De veelzijdige Georgische stervioliste Lisa Batiashvili is terug met een indrukwekkend album: Visions of Prokofiev. ‘Lisa is mijn favoriete violiste,’ zegt dirigent Yannick Nézet-Séguin, ‘zij vindt de perfecte balans tussen de diepte van de muziek en de schoonheid van de klank.’ Eén van de beste kamerorkesten van het moment, The Chamber Orchestra of Europe begeleidt het spel van Batiashvili met een intensiteit alsof het leven van de orkestleden ervan af hangt.
De veelzijdige Georgische violiste Lisa Batiashvili is terug met een indrukwekkend album: Visions of Prokofiev. De keuze voor Sergei Prokofiev is niet toevallig, want de Rus vormt al twintig jaar een rode draad door haar carrière. Batiashvili was dertien jaar toen ze voor het eerst haar tanden zette in het Eerste Vioolconcert, op aanraden van haar toenmalige muziekprofessor. Dit vioolconcert is daarmee een dierbare herinnering voor de topvioliste geworden.
Maar er is meer dat de twee musici met elkaar verbindt. Zowel Prokofiev als Batiashvili waren gedwongen op jonge leeftijd hun moederland te verlaten: Prokofiev na de Russische Revolutie van 1917, Batiashvili 75 jaar later vanwege een dreigende burgeroorlog in Georgië. Die gedeelde geschiedenis zou wel eens de verklaring kunnen zijn dat het Eerste Vioolconcert in Batiashvili’s uitvoering zowel ontwapenend en gevoelig als krachtig en doorleefd klinkt. Het concert geeft treffend uiting aan de chaos en dreiging die ontstaat als een land geteisterd wordt door geweld. Hoewel Prokofiev pas 26 jaar oud was toen hij dit meesterstuk schreef was van jeugdige overmoed geen sprake: het voelt alsof hij al minstens drie concerten op zijn naam had staan.
Ook latere werken zijn op het album te vinden, zoals het meer grimmige Tweede Vioolconcert en stukken uit de opera- en balletmuziek van Prokofiev. Het rijke en afwisselende repertoire van de Russische meester krijgt daardoor maximaal de ruimte. Het begeleidende orkest mag daarbij niet onbesproken blijven. Eén van de beste kamerorkesten van het moment, The Chamber Orchestra of Europe onder leiding van Yannick Nézet-Séguin, begeleidt het spel van Batiashvili met een intensiteit alsof het leven van de orkestleden ervan af hangt.
En er is nog iets dat dit album de moeite waarde maakt. De Grand Waltz uit het ballet Cinderella en de Grand March uit de opera The Love for Three Oranges zijn speciaal voor de uitgave gearrangeerd voor viool. Niet door de minste, namelijk door vader Tamás Batiashvili. Een uitdaging omdat zijn dochter, kritisch als ze is, over zijn schouder meekeek tijdens het proces. Met zijn bewerking laat Tamás Lisa schitteren en zet hij Prokofievs theaterwerk in een verrassend nieuw daglicht. Het onderstreept nogmaals de persoonlijke lading van dit bijzondere album.